Гр. Пловдив, Околовръстен път
кв. Коматево
Tел.: 032/691867
E-mail: bbars@abv.bg

Новини за пътната безопасност

24/09/2018 - Митове за катастрофата в Своге 

Голяма част от изразените становища в този материал съвпадат със становищата на членовете на ББАПБ.

Цялото статя може да прочетете на сайта e-vestnik.bg:  ТУК



14/09/2018 - д-р ик. н. Николай Иванов, председател на УС на ББАПБ, с препоръки за подобряване на пътната безопасност в България 

Председателят на УС на ББАПБ, д-р Николай Иванов, в интервю за вестник Строител, говори за пътната безопасност в България и даде основни препоръки за нейното подобряване. Според експертa е необходимо да се прецизират текстовете в Закона за пътищата, както и да се отделят средства за бюджета на Агенция “Пътна инфраструктура”, които да бъдат използвани за рисковите участъци в страната. “Безопасността на крайпътното пространство да бъде изведена като основен приоритет” допълни още д-р Иванов. Според него е крайно време най-ниската цена при търгове за проектиране, строителство и рехабилитация и строителен надзор да не е водещ критерии. Печеливша трябва да бъде икономически най-изгодната оферта, с водещ критерий техническо предложение и качество на изпълнението.

Цялото интервю може да прочетете в 37 бр. на вестник Строител.  ТУК



10/09/2018 - инж. Живко Недев - Одиторът е страничното око на възложителя 

Инж. Живко Недев, одитор по пътна безопасност и член на ББАПБ, коментира в предаването “Преди всички” на БНР доколко са задължителни предписанията на одиторите по пътна безопасност. Според него одиторите са “страничното око на възложителя”, което разглежда пътя единствено от гледна точка на пътната безопасност. Той не бива да участва в изпълнението на проекта, не бива да е надзорник или строител. По думите на експерта по пътна безопасност, възложителят може, след аргументация, да не изпълни някои от препоръките, отразени в одитния доклад.

Целият интервю на сайта на  БНР



30/08/2018 - Водачите трябва да съобразяват скоростта си с пътните условия 

При дъжд, сняг и други подобни обстоятелства на пътя водачите трябва да съобразят скоростта с условията, катогоричен бе Николай Иванов, председател на ББАПБ пред вестник Труд. “На пръв поглед 53 километра при ограничение 40 км/час не изглежда голяма разлика. Това обаче е с 30 % по-висока скорост от допустимата. При едно ограничение от 140 км на магистралата това би означавало шофьорът да се движи със 182 км/час. При силен дъжд е нормално да се намали скоростта и да се кара под ограничението, защото има условия, в които независимо дали кара Шумахер или някой възрастен човек с ограничено зрение, законите на физиката не могат да бъдат преодоляни.” Иванов изрази скептицизма си относно спазването на новото ограничение на отсечката Своге - София. Според него водачите ще преминават покрай табелата за ограничение от 30 км/ч сред с 40 км/ч.

Целият материал и разказ на един от оцелелите на сайта на Труд



30/08/2018 - инж. Калин Калчев: “На нас КАТ и Пътна полиция са ни контролен орган”

Инж. Калин Калчев, член на УС на ББАПБ и изявен проектант, коментира, в интервю пред вестник 24 часа, от професионална гледна точка изискванията за безопасност на пътищата, нормативните изисквания при проектирането , контролът, който се осъществява и необходимостта от извършването на одити. Той подробно разясни какво е това одит на път, от кого и защо се извършва.

При проектирането в последно време се обръща голямо внимание на безопасността и много сериозно внимание на отводняването. Това е основният проблем, защото отводняването влоши ли се, пътят бързо се компрометира. Започнаха да се вкарват доста нови технологии, които са заимствани от по-развитите страни, да се експериментира с нови материали, разказа още експертът.

За изискванията в проектирането от гледна точка на пътната безопасност Калчев каза: “В последните години ситуацията се подобрява, проблемът в пътищата е, че всички се интересуваме от иновации, от чуждия опит, гледаме да не изоставаме. Но в едно направление изоставаме - контрола. Нямаме механизъм, по който да управляваме пътната мрежа. Всичко все още е на хартия, много малко е автоматизирана администрацията. Нямаме система, която да управлява пътната мрежа, да помни и да знаем къде какво е направено във всеки момент”.

Повече подробности на сайта на 24 Часа 



29/08/2018 - ББАПБ апелира към повече одити и инспекции по пътна безопасност

В ефира на радио София Николай Иванов апелира от името на Българска браншова асоциация “Пътна безопасност” за увеличаване на обхвата на одитите и инспекциите по пътна безопасност върху цялата пътна мрежа. Според експерта, трябва да се създаде комисия от специалисти, които да работят съвместно с неправителствените организации за изработване на стратегии и предложения за подобряване на пътната безопасност в инфраструктурата. Иванов посочи като приоритет нуждата от хармонизиране на закони, подзакони и нормативни уредби с европейските, и търсенето на новости, както в Европа така и в целия свят.

“Да си признаем поблемите, за да можем да ги решим, а не да търсим кой е най-виновен”, каза още председателят на УС на ББАПБ като сравни ограничителните системи с “предпазния колан на пътя”.

Цялото интервю може да чуете на:  сайта на БНР 



28/08/2018 - Трябва да се правят повече одити от гледна точна пътна безопасност 

Проблемът на отсечката София - Своге не е от днес. Пътят през Искърското дефиле не е предназначен за много тежко движение. Табелата за ограничаване на скоростта не е достатъчна, би следвало да се използват и изкуствени неравности. Това е мнението на експерта по пътна безопасност и член на УС на ББАПБ проф. инж. Румен Миланов, който беше гост в сутрешния блок на BTV. По думите му трябва да се правят одити от гледна точка на пътната безопасност, а експертизите и разследването да се оставят на националните органи.

Според професорът събитието е поредица от негативи, но в този случай проблемът е скоростта. В заключение, за да намалеят жертвите на войната по пътя, трябва да се приложи системен подход - водач, път, автомобил.

В друго свое интервю пред БНР проф. Миланов отново призова да не се прибързва със заключенията, тъй като силният валеж и покритата с воден слой пътна настилка, още повече усложняват обстановката, а основният въпрос е с каква скоростта е влязъл автобусът в завоя със силна концентрация на ПТП.

 

Двата материала може да намерите тук:  сайт на  БТВ и сайт на БНР



28/08/2018 - Трябва да се засили акцента върху безопасността 

Д-р Николай Иванов, председател на УС на ББАПБ, говори по темата за катастрофата на пътя София - Своге в сутрешния блок на Нова телевизия. Той изясни, че всяко изискване при изграждането на пътя се съобразява с проекта, изготвен от проектанта. А той самият работи спрямо нормите за проектиране. Работа на строителния надзор е да следи дали фирмата стриктно изпълнява проекта.
Изводите, които д-р Иванов направи са, че трябва да се засили акцента върху безопасността. Той призова всички отговорни министерства, които имат отношение по въпроса, да открият отдели подобно на АПИ, която наскоро създаде дирекция “Пътна безопасност”.


Цялото интервю може да гледате на сайта на NOVA ТВ



27/08/2018 - Какво е пасивна пътна безопасност? 

Пред радио София проф. Румен Миланов, член на УС на ББАПБ, разясни, че пасивна пътна безопасност, това са обезопасителните елементи около пътното платно, които спомагат след ПТП, участниците да не получат тежки наранявания. В случай на удар металните ограничителни системи поемат кинетичната енергия и намаляват пораженията. Той заяви и че трябва да се изгради зона на безопасност около пътното платно, в която всички билбордове, табели и дървета да бъдат обезопасени.

Повече: сайт на БНР



27/08/2018 -Нужни са независими одити по пътна безопасност

Председателят на УС на ББАПБ, Николай Иванов сподели експертното си мение по повод трагичната катастрофа от 25 август пред вестник Труд. Според директива на ЕС, сме задължени да правим одити и инспекции по пътна безопасност, които се възлагат на външен изпълнител със съответната квалификация и експертиза. Според директивата не е подходящо собственикът сам да прави инспекция на себе си, както прави Агенция “Пътна инфраструктура”, която сама се инспектира чрез Института по пътища и мостове, това коментира д-р Иванов.

Повече по темата може да видите на: сайта на Труд



27/08/2018 - проф. инж. Румен Миланов: “Трябва да сме много предпазливи в говоренето, защото има много неизвестни” 

Проф. инж. Румен Миланов, член на УС на ББАПБ, пред “24 часа”: “Като говорим за това произшествие трябва да го оценяваме по няколко показателя - поведението на пътя, на водача и автомобила”. Според проф. Миланов е малко вероятно да се говори за аквапланинг при автобусите. Съвкупност от фактори водят до тежкото произшествие.
“Нещо, което са ми показали практиката и животът - първоначално излизат едни данни и често пъти ги коментираме и мислим, че сме установили истината. В процеса на разследването се установяват други, а в съдебната зала се установяват трети неща. В тези първи моменти трябва да сме много предпазливи в говоренето, защото има много неизвестни.” - така коментира настоящата ситуация професорът.

Цялото интервю може да прочетете на: сайта на 24 Часа




26/08/2018 - инж. Петко Табаков за обстоятелствата в пътната обстановка по време на инцидента на пътя София - Своге

Инж. Петко Табаков, почетен член на ББАПБ, коментира пред радио Фокус трагичния инцидент на пътя София - Своге от 25 август 2018 г. Според него пътната настилка по отсечката няма как да се износи при интензивността на движението, което е отчетено от преброителните пунктове. “По отсечката има поставени пътни знаци, предпазна ограда, която отговаря на изискванията по европейския стандарт, няма смущаващи обстоятелства в пътната обстановка”, каза още експертът по пътна безопасност.


Повече по темата на: сайта на Фокус



18/08/2018 - Кола се заби в бетонен парапет, има пострадал

Поредното доказателство колко е важно пътищата да бъдат обезопасени с ефективни средства за една безопасна инфраструктура, която цели повече спасени човешки животи.

На 17.08.2018 28-годишен мъж е пострадал при катастрофа в Елена в следствие на удар в бетонен парапет за мост. В резултат от удара превозното средство се е преобърнало и за щастие пострадалия пътник има само фрактура на ръката. Поради това, че бетона няма достатъчно еластични свойства и не може да поеме кинетичната енергия от удара, в повечето случаи ефекта е преобръщане на превозното средство, качване върху оградата или излитане във въздуха. С цел опазване на човешкия живот е добре да се замислим за по-добро и качествено обезопасяване на нашата инфраструктура, например с метални еластични ограничителни системи. Те се явяват нашия предпазен колан при евентуална грешка или друга ситуация, която би предизвикала ПТП. Еластичните предпазни огради дават втори шанс и не трябва да бъдат подценявани, за да се намалят тежките инциденти. Защото опазването на живота и здравето на всеки един от нас трябва да бъде приоритет на нашето общество.

Източник Novini.bg





25/07/2018 - Млада жена загуби живота си след удар в дърво

Необезопасено крайпътно дърво взе поредна жертва. 27-годишна жена загуби живота си след като колата, в която е пътувала със съпруга си, се е врязала в дърво, намиращо се в непосредствена близост до пътя. 28-годишният шофьор бе откаран в болница в тежко състояние. От силата на удара колата се разкъсва на две и двете половини остават на 50 метра една от друга.

Силата на трагедията се засилва още повече, когато знаем, че последствията са можели да бъдат ограничени. Все по-зачестяващите фатални инциденти, причинени от препятствия в крайпътно пространство, показва належащата нужда от вземане на мерки. Обезопасяването на дървета, билборди и други обекти, намиращи се в банкета, би довело до намаляване на смъртните случай при евентуален сблъсък.

ББАПБ призовава шофьорите да бъдат по-внимателни на пътя, да се съобразяват с пътните условия и ограничението на скоростта.

Източник Traffic News



24/07/2018 - Николай Иванов за кръстовището до КЦМ на пътя Пловдив - Асеновград и ключовото значение на осветлението по натоварените пътни възли

От Traffic News потърсиха мнението на експертите от ББАПБ по въпроса с временната организация на движението в участъка Пловдив - Асеновград с оглед изъвршване на ремонтните дейности. В интервю за тях председателят на УС на ББАПБ, Николай Иванов, коментира, че водачите на МПС трябва да са по-внимателни и да карат със съобразена скорост, докато обекта е в строеж, а и след това. Той призова за изграждането на осветление на всички пътни възли по АМ “Тракия”, АМ “Хемус”, АМ “Марица”, АМ “Струма”, АМ “Люлин”, както и на възлови и натоварени кръстовища от първокласната и второкласната пътна мрежа. Чрез подобряването на видимостта в тъмните часове на денонощието, значително ще намалеят пътнотранспортните произшествия, както и пострадалите от тях.

Източник Traffic News



23/07/2018 - Кола се вряза в билборд на 203-ти км на АМ “Тракия”

От информационния сайт Novini.bg, съобщиха за поредната жертва в следствие на врязала се в билборд кола на АМ “Тракия” на 23.07.2018 г.
Катастрофата е станала на 203-ия километър на автомагистралата, в близост до Стара Загора. Шофьорът е загинал на място, а 34-годишната му съпруга и 10-годишната им дъщеря са в болница.

Експертите от ББАПБ призовават за инспектиране на опасностите в крайпътното пространство. И извеждане на БЕЗОПАСНО КРАЙПЪТНО ПРОСТРАНСТВО като приоритет.

Източник Novini.bg



14/07/2018 - Инж. Живко Недев за опасните участъци по пътищата в страната

На 14.07.2018 г. инж. Живко Недев, член на ББАПБ в секция “Одитори по пътна безопасност”, коментира в предаването на Нова телевизия “Събуди се”, къде са опасните участъци по пътищата и кои са причините за пътнотранспортните произшествия по тях. Според експертното му мнение, трябва да се извършват повече анализи на участъците с концентрация на ПТП, обследвания, одити и инспекции по цялата пътна мрежа, които да подпомагат взимането на допълнителни мерки за подобряването на обстановката по пътищата. Той говори и за максималното ограничение на скоростта, което, в комбинация с непознаване на пътя и/или недостатъчен.